Když ve firmě nastane nečekaná krizová situace, je potřeba jednat rychle, ať už jen vypadne elektřina nebo dojde třeba k požáru. Bezpečnostní tabulky, ochranné pomůcky a dobře zpracovaný krizový plán. To všechno může někomu zachránit život, proto je nezbytné nepodcenit krizový management a připravit se na všechny možné situace. V tomto článku si vysvětlíme, co je krizový management, k čemu je dobrý, na co nezapomenout v krizovém plánu a jak krizovým situacím předcházet.
Co je to krizový management
Krizový management je řízení, které je zaměřeno na zvládání krizových situací, mimořádných událostí a nebezpečí, jako je třeba výpadek elektřiny, kybernetický útok, výpadek systému a samozřejmě také možné přírodní katastrofy, technické havárie, zdravotní krize nebo jiné nepředvídatelné události, které mohou ohrozit provoz firmy a bezpečnost zaměstnanců či veřejnosti. Hlavním cílem krizového managementu je těmto situacím předejít a v případě, že nějaká nastane, mít připravený krizový plán, podle kterého se bude postupovat, což má zabránit vzniku škod.
Krizový management v praxi
Krizový management se používá vždy, když je potřeba rychle a efektivně reagovat na nepředvídatelnou událost. Jeho hlavním cílem je minimalizovat škody, obnovit normální chod firmy co nejrychleji a ochránit zaměstnance i zákazníky pomocí krizového řízení. Pro jednotlivé druhy pracovišť má každá firma krizový plán, podle kterého se při mimořádných událostech řídí chod firmy i zaměstnanci.
Co je krizový plán a jaké jsou jeho druhy
Základním stavebním kamenem krizového managementu je krizový plán. To je dokument, který slouží pro krizové řízení jako podrobný návod pro danou firmu a pracoviště a je v něm uvedeno, jak postupovat v případě krizové události. Pomáhá organizaci zvládnout neočekávané události s minimálními škodami a co nejrychleji se vrátit k běžnému provozu.
Druhy krizových plánů
Protože každé pracoviště vyžaduje jiné postupy a hrozí mu jiná rizika, bude se od sebe lišit například krizový plán pro kancelář nebo výrobní provoz.
TIP: I když si dáváte pozor sebevíc, může se při chvilce nepozornosti přihodit pracovní úraz. V takovém případě je nutné vědět, jak postupovat při pracovním úrazu. Každé pracoviště s sebou přináší určitá rizika, která lze však velmi dobře minimalizovat kvalitními ochrannými pomůckami. Co když dojde na pracovní úraz – jaké jsou povinnosti zaměstnavatele a zákonné nároky na odškodné?
5 tipů, co musí obsahovat krizový plán
Každý krizový plán by měl obsahovat několik důležitých informací, jako možná rizika, postupy pro zvládnutí konkrétních událostí, určené zodpovědné osoby a další. Abyste ve svém krizovém plánu na nic nezapomněli, máme pro vás základní body, na které se zaměřit.
Krizový plán by měl být pravidelně revidován a aktualizován na základě nových rizik, změn v organizaci nebo zpětné vazby z krizových cvičení. Jen tak může zůstat efektivní a připravený na jakoukoliv krizovou situaci.
Jak předcházet krizové situaci
Nejlepší krizový management je prevence a předcházení krizových situací na pracovišti. Samozřejmě jsou činnosti, které můžeme udělat proto, abychom se krizové situaci vyhnuli, jako třeba pravidelná kontrola přístrojů, používání ochranných pracovních pomůcek, apod., ale přírodním katastrofám nebo útokům se prevencí nevyhneme. Navíc každý druh pracoviště má svá rizika, někde je jich více, jinde zase méně. Co všechno můžeme udělat, abychom krizovým situacím předešli?
Údržba přístrojů a pravidelné revize
Pravidelná údržba přístrojů a zařízení je základ a jeden z nejdůležitějších kroků pro prevenci krizových situací na pracovišti. Každé zařízení, ať už se jedná o kancelářskou techniku, výrobní stroje nebo zdravotnické vybavení, vyžaduje pravidelnou kontrolu a údržbu, aby bylo zajištěno jeho bezpečné a efektivní fungování a nedošlo nejen ke zranění zaměstnanců, ale také aby nemusela být ohrožena výroba nebo chod firmy. Pravidelná údržba zahrnuje:
Ochranné pomůcky na pracovišti
Ochranné pracovní pomůcky jako pracovní oděv, správná obuv, ochrana hlavy atd. jsou základ pro bezpečnost zaměstnanců. Tyto pomůcky chrání pracovníky před různými riziky, jako jsou chemické látky, hluk, prach, mechanické úrazy nebo infekční materiály. Jaké ochranné pomůcky patří k nejpoužívanějším?
TIP: Nezapomeňte, že různá rizika na vás nečekají jen na pracovišti, ale také v bezpečí domova. Kvalitní pracovní oblečení a ochranné pomůcky by měly být základní součástí výbavy každého kutila, zahrádkáře i laického opraváře. Podrobnosti o bezpečnosti práce a ochranných pomůckách se dozvíte v našem článku – Osobní ochranné pracovní pomůcky (OOPP).
Školení zaměstnanců
Každá firma je zodpovědná za bezpečné pracoviště a za krizový management. Školení zaměstnanců o bezpečnosti na pracovišti může pomoci předejít nejen pracovním úrazům, ale také krizovým situacím. Proto je dobré mít ve firmě krizového manažera nebo tým, který je školený na pro krizové řízení. Pravidelná školení o bezpečnosti práce, krizovém managementu a první pomoci zajistí, že zaměstnanci budou vědět, jak se chovat v případě nouze, aby věděli, jak při krizové situaci postupovat, jaký je postup při evakuaci nebo poskytnutí první pomoci.
Pro úspěšné školení je důležité mít vhodné vybavení, jako jsou tréninkové lékárničky, hasicí přístroje nebo evakuační plány a také dostatek poznámkových bloků, papíru a dalších kancelářských potřeb, aby vaši zaměstnanci na nic nezapomněli.
TIP: Jak na školení pro zaměstnance? Uspořádejte perfektní přednášku či konferenci! Poradíme vám, na co se zaměřit, co nezapomenout a jak vůbec s přípravou začít. Tajemství úspěchu je plánovat jako profesionál! Sepsali jsme pro vás jednoduchý návod, jak vše skvěle připravit a nenechat se ničím zaskočit.
Značení únikových východů a bezpečnostní tabulky
Jasné a přehledné značení únikových východů a umístění bezpečnostních tabulek může někomu zachránit život. Správné značení pomáhá zajistit plynulé opuštění budovy a pomáhá také snížit paniku během krizové situace. Bezpečnostní značení musí být jasně viditelné a umístěné na strategických místech. Únikové východy, hasicí přístroje, lékárničky a další důležité body musí být označeny tak, aby je bylo snadné najít i v případě snížené viditelnosti. Značení by mělo být také pravidelně kontrolováno při případných změnách.
Honza za své dlouholeté působení ve společnosti nasbíral mnoho zkušeností nejen se sortimentem. Zajímají jej moderní technologie a ekonomie. Nejraději tráví čas ve vodě plaváním, volným potápěním, také jezdí na kole.
Buďte v obraze, přihlaste se k odběru novinek e-mailem a ZÍSKEJTE 10% SLEVOVÝ KUPÓN!. Nebojte, váš e-mail nikomu jinému nedáme a budeme vám posílat jen novinky z Officeo magazínu.
Začít odebírat novinky