Odpracovat zadaný úkol a za odvedenou práci dostat odměnu. Kéž by to bylo vždy tak jednoduché! Každodenní život přináší spoustu situací, v nichž není úplně jednoduché najít řešení vyhovující pro všechny. Existuje proto soubor zákonných opatření, které hlídají, aby zaměstnavatelé i zaměstnanci ze své spolupráce maximálně benefitovali. Jaká práva a povinnosti mají obě strany? A jaká témata se nejčastěji řeší?
Začneme trochou teorie, a to definicí pracovního práva. Jedná se o souhrn právních norem, které se zabývají vztahy mezi zaměstnanci a zaměstnavateli. Tyto zákony stanovují základní pravidla pracovního poměru, ať už jde o uzavírání pracovních smluv, pracovní podmínky nebo práva a povinnosti obou stran. V České republice je pracovní právo zakotveno především v Zákoníku práce (zákon č. 262/2006 Sb.).
Kromě zákonů a obecných předpisů může firma vydávat vlastní interní předpisy, které doplňují nebo specifikují pravidla daná pracovním právem. Může jít například o pravidla vztahující se k benefitům, o způsob evidence pracovní doby nebo o hygienická opatření na pracovišti. Interní předpisy musí být vždy v souladu s pracovním právem. Pokud existují rozdíly, mají právní normy vždy přednost.
Pro zaměstnance by měly být tyto předpisy snadno dostupné a srozumitelné a je velmi důležité je veřejně komunikovat. Vhodnou formou je organizace schůzek a školení, na nichž se všechna důležitá témata proberou a vysvětlí. Zásadní dokumenty doporučujeme také vytisknout, zalaminovat a vyvěsit na nástěnku, aby se k jejich obsahu mohli zaměstnanci kdykoli vrátit.
Jsou témata, která zaměstnanci a zaměstnavatelé řeší častěji než jiná. Vybrali jsme proto ty, která určují podobu každodenní spolupráce a v nichž je dobré umět se orientovat.
Pracovní smlouva je základním dokumentem, kterým se uzavírá vztah mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem. Musí obsahovat všechny klíčové náležitosti, jako je druh práce, místo výkonu práce a den nástupu do zaměstnání. V Česku je možné sjednat také zkušební dobu, která obvykle trvá tři měsíce. Pracovní smlouva je zásadní dokument, který by si měl každý zaměstnanec dobře prostudovat, aby porozuměl všem ustanovením a předešlo se případným nedorozuměním.
Mezi nejdůležitější pracovní podmínky patří délka pracovní doby, která je zákonem omezena na 40 hodin týdně u standardního pracovního poměru, s výjimkami například u nerovnoměrného rozvržení směn nebo zkrácených úvazků.
Rozvrh směn musí být předem stanoven zaměstnavatelem, přičemž je nutné dodržovat minimální doby odpočinku, jako je 11 hodin nepřetržitého odpočinku mezi směnami a 35 hodin nepřetržitého odpočinku týdně.
Zaměstnanci mají právo na přestávku na jídlo a oddech nejpozději po 6 hodinách práce, a to v délce minimálně 30 minut.
Zvláštní pozornost je věnována bezpečnosti a ochraně zdraví při práci (BOZP), která zahrnují povinnost zaměstnavatele zajistit bezpečné prostředí, poskytnout ochranné pomůcky (např. helmy, rukavice, respirátory) a pravidelně školit zaměstnance v oblasti bezpečnosti. Ochrana zdraví při práci zahrnuje nejen prevenci pracovních úrazů, ale také péči o psychickou pohodu, například při dlouhodobé práci ve stresujících podmínkách. Zaměstnanci mají také právo odmítnout vykonávat práci, pokud hrozí bezprostřední riziko ohrožení života nebo zdraví.
Nad rámec smlouvou a zákonem daných hodin je možné odpracovat něco navíc, v takovém případě se bavíme o přesčasech. Ty je možné ze strany zaměstnavatele také nařídit, je ale nutné dodržovat zákonné limity přesčasů.
Zaměstnavatel může nařídit přesčasy do 8 hodin týdně a maximálně 150 hodin ročně. Pokud se zaměstnanec a zaměstnavatel dohodnou, lze přesčasový limit navýšit, ale celkový rozsah přesčasové práce nesmí přesáhnout 416 hodin ročně (tj. 150 hodin nařízených + 266 hodin dobrovolných).
Za práci přesčas má zaměstnanec nárok na následující:
Zaměstnanec může odmítnout práci přesčas v několika případech, například v případě, že přesčas překračuje zákonné limity 8 hodin týdně nebo 150 hodin ročně. Práci navíc můžou odmítnout těhotné zaměstnankyně, zaměstnanci pečující o dítě do 1 roku nebo mladiství. Přesčas by také mohl zasahovat do zákonných nároků na odpočinek (např. nepřetržitý odpočinek mezi směnami musí být alespoň 11 hodin nebo 35 hodin týdně) – i v takovém případě má zaměstnanec důvod říct zaměstnavateli „ne“.
Benefity jsou důležitou součástí moderního pracovního prostředí a můžou výrazně zvýšit spokojenost a motivaci zaměstnanců. Pro zaměstnavatele je důležité znát především pravidla zdanění firemních benefitů. Podle aktuálních podmínek jsou do výše poloviny průměrné mzdy benefity osvobozeny od daně z příjmu a jsou daňově neuznatelné. Nad tento limit benefity podléhají dani z příjmu a odvodům pojistného, jsou ale daňově uznatelným nákladem.
Pokud si pokládáte otázku, jaké benefity byste mohli svým zaměstnancům poskytnout, projděte si seznam častých pracovních benefitů v ČR. Na žebříku nejoblíbenějších benefitů z pohledu zaměstnance se dlouhodobě drží 13. plat, poskytnutí telefonu nebo možnost využívat služební auto. Je ale možné také přistoupit k benefitům, které pro vás nepředstavují náklady navíc: flexibilní pracovní doba a možnost pracovat na home office.
TIP: Víte, kdy je možné služební auto využívat také k soukromým cestám?
Že zaměstnanec dostane firemní vůz, neznamená automaticky, že s ním může vozit děti ráno do školy. Je třeba se seznámit s pojmy, jako je kniha jízd nebo nepeněžní příjem. Vše vám vysvětlíme v článků o firemních autech.
Je důležité, aby zaměstnanci byli informováni o svých právech na dovolenou dle pracovního práva a také o pravidlech, která se týkají jejího čerpání. Zákon stanovuje, že zaměstnanci mají nárok na 4 týdny dovolené za kalendářní rok, ve veřejném sektoru je to 5 týdnů dovolené, pedagogové a akademičtí pracovníci mají nárok na 8 týdnů. Tento nárok vzniká, pokud zaměstnanec u zaměstnavatele odpracuje alespoň 60 pracovních dní v daném roce. Pokud neodpracuje celý kalendářní rok, má nárok na poměrnou část dovolené, která se vypočítá podle počtu odpracovaných měsíců (1/12 nároku za každý měsíc).
Sladit zaměstnance tak, aby firma bez problému fungovala, a zároveň si všichni vyčerpali dovolenou, není nic snadného. Je proto třeba nastavit systém ohlašování a schvalování dovolené, to může být stanoveno v rámci interních předpisů. V menších pracovních skupinách je možné vyhradit jednu nástěnku nebo bílou tabuli a používat ji jako kalendář, kam se bude zaznamenávat, kdy bude který zaměstnanec chybět. Ze zákona může být také nařízena celozávodní dovolená, a to v délce maximálně 2 týdny.
V případě, že řešíte jakoukoli komplikovanou nebo choulostivou situaci, doporučujeme se obrátit na právníka. Ten vám poradí, jak proplout nástrahami českého práva bez zbytečných problémů. Dobrá informovanost, dodržování práv a péče o pracovní vztah povede k tomu nejcennějšímu: budete mít spokojené, motivované a efektivní zaměstnance.
Má syna, ráda jezdí na motorce a má široký přehled napříč všemi kancelářskými potřebami.
Buďte v obraze, přihlaste se k odběru novinek e-mailem a ZÍSKEJTE 10% SLEVOVÝ KUPÓN!. Nebojte, váš e-mail nikomu jinému nedáme a budeme vám posílat jen novinky z Officeo magazínu.
Začít odebírat novinky