Homeoffice. Dříve nedostatkový benefit, dnes pro mnoho firem nutnost. Zatímco společnosti napříč celým trhem řešily v počátcích pandemie především technické parametry práce z domova, nyní se zabývají celou řadou dalších problémů, které s sebou home office nese. V článku se podíváme na některé zajímavé aspekty, které pro podniky HO znamená.
Práce z domova s námi víc než jistě zůstane i v době, kdy se podaří dostat pandemii definitivně pod kontrolu. Pracovní vztahy a následně smlouvy procházejí změnami, na které jsme nebyli v minulosti nijak připravení. V současnosti se ale podle statistiků homeofficing významně liší v závislosti na typu a velikosti podniku. Jak uvádí tisková zpráva Českého statistického úřadu, práci z domova svým zaměstnancům umožňovalo během uplynulého roku 2021 až 96 procent velkých firem s více než 250 zaměstnanci, 84 procent středně velkých závodů a 53 procent malých podniků s 10 až 49 zaměstnanci. Mezi obory, pro něž je práce z domova nejméně častá, patří dle očekávání stravování, maloobchod, ubytování či stavebnictví.
Ochraňte své zaměstnance
Potřebujete zajistit bezpečí zaměstnanců, kteří denně přichází do styku se zákazníky? Nebo jen vaše prostory neumožňují dostatečné bezpečnostní rozestupy mezi pracovníky? Dobrým řešením může být transparentní přepážka. Nejrůznější rozměry a typy najdete v nabídce našeho e-shopu.
Pro malé a střední firmy přináší dlouhodobě „nový standard“ home officu mnohé výzvy. Prostředí domova nemusí znamenat jen logistickou výhodu, kterou pro zaměstnance znamená vedení domácnosti paralelně s pracovním nasazením. Nekomfort představuje například péče o děti, zejména pro rodiče, kteří mají potomky ve střídavé péči. Ani dispozice bytu nebo domácí technické zázemí nemusí reflektovat potřebu soukromí a klidu na práci.
Pro velké podniky je tak nespornou výhodou možnost připravit pro své zaměstnance rotační místa. Zaměstnanec pak nemá své vlastní pracovní místo, ale v rámci rezervačního systému si pracovní stůl objedná pro případy, kdy je jeho přítomnost ve firmě z jakýchkoliv důvodů nezbytná. Velké množství podniků se takto snaží optimalizovat využití prostor, které si pronajímají nebo vlastní.
Menší společnosti s doposud dostačující kapacitou kanceláří nemohou v mnoha případech rotační systém svým zaměstnancům poskytnout. Je tedy čistě na vedení takové firmy a na ohleduplnosti zaměstnanců, jaký systém docházky do kanceláře zvolí. Avšak i některé velké společnosti, jako třeba Twitter, nechávají zodpovědnost za rozhodnutí o místě výkonu práce na svých zaměstnancích.
„Pokud jsou naši zaměstnanci v roli a v situaci, kdy si mohou dovolit pracovat z domova a chtějí to tak dělat už napořád, umožníme jim to. A když nebudou chtít, naše kanceláře budou hřejivým a příjemným přístřeším, kam se s několika nezbytnými opatřeními bude bezpečné vrátit,“ uvedla Jennifer Christie, vedoucí HR v Twitteru, na blogu společnosti.
Některé firmy, jako jsou bankovní instituce, zohledňují přísnou bezpečnostní politiku a nemohou si dovolit vzdálené připojení svých lidí do interních systémů například z nezabezpečené Wi-Fi. Práce za oknem oblíbené kavárny tak nadále nebude dostupná každému.
Samostatnou kapitolou jsou příspěvky na provoz práce z prostředí domácí kanceláře. Velké společnosti šetří prostředky alokované na energie, vodné/stočné a úklid. Mohou si proto dovolit nabídnout pracovníkům nový benefit v podobě příspěvku právě na tyto provozní náklady. Pro menší a střední podniky může být však tento bonus podstatnou zátěží.
Objevují se i příspěvky na vybavení domácí kanceláře. Jak ukazuje průzkum společnosti Dell ve spolupráci s Emotiv, kvalitní technika, kterou pracovníka vybavíte, zvýší jeho produktivitu v jedné hodině až o neuvěřitelných 37 procent. V plném úvazku 40 hodin/týdně znamená vyšší produktivita až o 60 kvalitněji odpracovaných hodin za měsíc víc.
Zatímco vybavit pracovníka rychlejším notebookem, Wi-Fi připojením nebo kvalitním mobilem nemusí být pro velké zaměstnavatele žádný větší problém, může se kancelářský nábytek jevit jako pověstný zakopaný pes. Nesčetné studie a výzkumy potvrzují, jak důležitá je ergonomie pracovního místa. Dlouhodobé vysedávání na gauči nebo u jídelního stolu devastuje záda, kyčle a v konečném důsledku nepřidá ani na psychice. Proto je kvalitní židle nebo pracovní stůl v podstatě nutnou výbavou všech pracovníků. Než se však pustit do hromadného nákupu, vyplatí se zjistit, co který pracovník potřebuje. Rozhodující je velikost prostoru, zázemí i osobní preference. Dobrým pomocníkem může být i 3D návrh interiéru kanceláře. Pro firmy i restaurace vznikají nové nástroje, které pomáhají rozplánovat prostor tak, aby maximalizovaly počet míst a zároveň dodržely všechna přísná bezpečnostní opatření.
Veškeré výhody však nemá na své straně jen velká korporace. Obecně platí, že čím větší podnik, tím pomalejší je reakce na změnu. Malé firmy proto snadněji zavádějí, mění i ruší opatření podle aktuálního vývoje pandemické situace.
Některé nové trendy však naznačují nástup zvyků, které sice na první pohled homeoffice neovlivní, ale vztahy ve společnosti i na pracovišti ano. Jsou to například investice do carshareingu poolových elektromobilů. Další investicí pro firmy i jednotlivce představují e-kola, která jsou vnímána jako vhodná alternativa k veřejné dopravě. Podle průzkumů stojí za tímto trendem dva důvody. Prvním je obava o zdraví a druhým je celoevropský tlak na green deal.
Jako úplně běžnou věc vnímáme bezkontaktní platební styk, který dnes již vyžaduje většina obchodníků. Přemýšlení nad celkovými dopady života jednotlivce i firmy zaznamenaly také aplikace zprostředkovávající rozvoz jídla. Hitem se stává zdravý životní styl a touha shodit covidová kila. Proto po prvotním boomu objednávek dovozu rychlého občerstvení se stáčí tento trend na dovoz zdravých potravin. Jak se ukazuje, zaměstnanci zůstávající déle na HO více přemýšlejí o tom, jak se stravují.
E-shopy typu rohlik.cz tento směr včas podchytily, a začaly se věnovat na svých webech přípravě zdravého jídla.
Ráda vaří a když jí zbyde čas vedle výchovy syna, ráda se proběhne nebo si vyjde na výlet do přírody.
Buďte v obraze, přihlaste se k odběru novinek e-mailem a ZÍSKEJTE 10% SLEVOVÝ KUPÓN!. Nebojte, váš e-mail nikomu jinému nedáme a budeme vám posílat jen novinky z Officeo magazínu.
Začít odebírat novinky