Trh práce je rok od roku konkurenčnější. Pokud se pohybujete v náboru zaměstnanců dáte nám jistě za pravdu. Najít kvalifikované pracovníky je problematické pro více než dvě třetiny zaměstnavatelů. Klíčové je ale nejen přilákat talentované zaměstnance ale také si je udržet. Zaměstnanecké benefity v tom hrají nemalou roli. V následujícím článku si shrneme nejzajímavější poznatky z aktuálních průzkumů týkajících se pracovních benefitů a zkusíme společně zjistit jak v současnosti vypadá ideální balíček firemních benefitů.
Jedná se o dodatečné výhody které zaměstnavatelé poskytují svým zaměstnancům nad rámec jejich základního platu a současně nad rámec státem stanovených povinností. Příklady běžných zaměstnaneckých benefitů mohou být životní pojištění příspěvky na důchodové spoření nebo stravenky mezi v současnosti žádané pracovní benefity patří flexibilní pracovní doba home office a vzdělávací programy.
Které benefity jsou v současnosti nejběžnější a které nejžádanější? A jak se jejich nabídka mění podle aktuálních trendů a požadavků zaměstnanců? Podle nedávného průzkumu společnosti ČMKOS o zaměstnaneckých benefitech poskytuje většina českých zaměstnavatelů (93 %) svým zaměstnancům alespoň jeden benefit. Průměrně firmy nabízejí pět různých benefitů.
Mezi nejrozšířenější zaměstnanecké benefity u nás v současnosti patří:
Podle průzkumu agentury Randstad Employer Brand Research z roku 2023 68 % Čechů vnímá mzdu a benefity jako nejpodstatnější motivaci k práci. Zároveň 72 % zaměstnanců považuje při výběru zaměstnavatele za důležité nepeněžní benefity současně ale celých 82 % zaměstnanců ocení materiální a peněžní benefity. To naznačuje že zaměstnanci kladou vysoký důraz na benefity které jim poskytují skutečnou hodnotu a zlepšují jejich životní standard.
TIP: Příjemné a komfortní podmínky v kancelářích mohou snížit využívání home office.
Zaměřit se na funkčnost každodenních detailů nemusí být vůbec od věci. Není třeba se hned chlubit tím, že flipcharty a zásobníky tiskáren u vás v kancelářích mají vždycky dostatek papíru, že tabule s kvalitním povrchem se dají pohodlně smazat, že fixy píší, ani že sehnat barvu do tiskárny není u vás záležitost s termínem vyřízení v rámci týdnů. Stačí se postarat, aby vše fungovalo, jak má a věřte, že zaměstnanci to ocení.
Přestože v nabídkách firem najdeme celou plejádu benefitů ne všechny z nich plně odpovídají očekáváním zaměstnanců. Dobrá zpráva je že firmy si začínají potřebu revoluce v oblasti firemních benefitů uvědomovat. Podle průzkumu EY vnímá téměř polovina českých firem nespokojenost zaměstnanců s úrovní odměňování a nabídkou benefitů v práci. Méně dobrou zprávou je že ač jsou zaměstnavatelé připraveni provádět změny ve svých benefitních schématech více než tři čtvrtiny z nich pouze v případě že to nezvýší jejich finanční zatížení.
Aktuální situaci navíc ještě komplikuje vládní konsolidační balíček který vzešel v platnost začátkem roku 2024. Ten upravuje daňové podmínky pro zaměstnanecké benefity a firmy si tak pro zachování stávajících benefitů musely sáhnout hlouběji do kapsy. Ty které více financí vynakládat nechtěly nebo nemohly jednoduše některé benefity zaměstnancům přestaly poskytovat.
Čaj a káva na pracovišti? V kancelářích dnes už samozřejmost. Ani dalšími podobnými “benefity” jako jsou firemní notebook, telefon nebo pracovní ochranné pomůcky, zaměstnavatelé v inzerátech nijak zvlášť neohromí, mnohdy spíš naopak. Když ale některá z těchto samozřejmostí přestane fungovat, zaměstnavatel to pocítí. Podobné nedostatky mohou výrazně ovlivnit spokojenost zaměstnanců, a přestože to nejsou benefity v pravém slova smyslu, firmy by investice do nich neměly podceňovat.
Pracovní prostředí a jeho komfort hrají zásadní roli ve spokojenosti zaměstnanců a jejich výkonu. Nedostatek přirozeného světla, špatná ventilace nebo nefunkční vybavení mohou značně ovlivnit pohodu zaměstnanců. Podle průzkumu společnosti McKinsey & Company je důvodem odchodu mnoha zaměstnanců právě nevyhovující pracovní prostředí, které zahrnuje nejen fyzické podmínky, ale také dostupnost potřebného vybavení a celkovou atmosféru na pracovišti.
Více než polovina (54 %) firem věří že zaměstnanci by byli spokojenější pokud by měli možnost si benefitní schéma nastavit dle vlastních potřeb což ukazuje na rostoucí trend individualizace benefitů.
Neomezená dovolená a možnost práce na dálku po dobu jednoho měsíce v roce jsou stále populárnější benefity které poskytují zaměstnancům větší flexibilitu a rovnováhu mezi pracovním a osobním životem. Sabatikl umožňuje zaměstnancům dlouhodobější volno pro osobní nebo profesionální rozvoj což zvyšuje jejich loajalitu a spokojenost.
Roste nabídka benefitu zaměřených na udržitelnost a ochranu životního prostředí. Firmy pro své zaměstnance umožňují příspěvky na ekologické dopravní prostředky podporu recyklace na pracovišti a další ekologické iniciativy což přispívá k lepší firemní kultuře a atraktivitě zaměstnavatele.
Některé firmy začínají nabízet placené volno na dobrovolnickou činnost což podpoří zapojení zaměstnanců do komunitních aktivit a zvyšuje jejich spokojenost a pocit smysluplnosti práce.
Firmy nabízejí benefity zaměřené na specifické potřeby žen jako jsou programy pro zdraví žen podpůrné služby pro matky a flexibilní pracovní doba pro rodiče což zvyšuje atraktivitu zaměstnavatele pro ženskou pracovní sílu.
Jak by měl vypadat ideální balíček zaměstnaneckých benefitů, který přiláká nové talenty a udrží současné zaměstnance spokojené a motivované? Klíčovými prvky stávají flexibilita, finanční stabilita a individuální přístup. Home office, flexibilní pracovní doba a personalizované balíčky benefitů hrají mezi zaměstnaneckými výhodami prim.
Zdravotní a finanční benefity jsou dalšími důležitými pilíři. Prémie, bonusy, příspěvky na zdravotní péči a sportovní aktivity, stejně jako kurzy a školení pro profesní rozvoj, jsou pro udržení spokojených zaměstnanců nezbytné. Kvalitní pracovní prostředí, které zahrnuje ergonomické vybavení a dobře vybavené kanceláře s funkční technikou a občerstvením, také výrazně přispívá k celkové spokojenosti zaměstnanců. Firmy, které investují do těchto oblastí, mohou očekávat vyšší míru angažovanosti a produktivity svých zaměstnanců.
Ráda vaří a když jí zbyde čas vedle výchovy syna, ráda se proběhne nebo si vyjde na výlet do přírody.
Buďte v obraze, přihlaste se k odběru novinek e-mailem a ZÍSKEJTE 10% SLEVOVÝ KUPÓN!. Nebojte, váš e-mail nikomu jinému nedáme a budeme vám posílat jen novinky z Officeo magazínu.
Začít odebírat novinky