Předpisy pro zaměstnavatele

Vše, co potřebujete vědět z pracovního práva: od dovolené po přesčasy

Klára Švábová
5 min. čtení
28. 11. 2024
Vše, co potřebujete vědět z pracovního práva: od dovolené po přesčasy

Odpracovat zadaný úkol a za odvedenou práci dostat odměnu. Kéž by to bylo vždy tak jednoduché! Každodenní život přináší spoustu situací, v nichž není úplně jednoduché najít řešení vyhovující pro všechny. Existuje proto soubor zákonných opatření, které hlídají, aby zaměstnavatelé i zaměstnanci ze své spolupráce maximálně benefitovali. Jaká práva a povinnosti mají obě strany? A jaká témata se nejčastěji řeší?

Kde najdete odpovědi: Zákoník práce a interní firemní předpisy

Začneme trochou teorie, a to definicí pracovního práva. Jedná se o souhrn právních norem, které se zabývají vztahy mezi zaměstnanci a zaměstnavateli. Tyto zákony stanovují základní pravidla pracovního poměru, ať už jde o uzavírání pracovních smluv, pracovní podmínky nebo práva a povinnosti obou stran. V České republice je pracovní právo zakotveno především v Zákoníku práce (zákon č. 262/2006 Sb.).

Vnitřní předpisy zaměstnavatele

Kromě zákonů a obecných předpisů může firma vydávat vlastní interní předpisy, které doplňují nebo specifikují pravidla daná pracovním právem. Může jít například o pravidla vztahující se k benefitům, o způsob evidence pracovní doby nebo o hygienická opatření na pracovišti. Interní předpisy musí být vždy v souladu s pracovním právem. Pokud existují rozdíly, mají právní normy vždy přednost.

Pro zaměstnance by měly být tyto předpisy snadno dostupné a srozumitelné a je velmi důležité je veřejně komunikovat. Vhodnou formou je organizace schůzek a školení, na nichž se všechna důležitá témata proberou a vysvětlí. Zásadní dokumenty doporučujeme také vytisknout, zalaminovat a vyvěsit na nástěnku, aby se k jejich obsahu mohli zaměstnanci kdykoli vrátit.

Klíčové body pracovního práva z firemní praxe

Jsou témata, která zaměstnanci a zaměstnavatelé řeší častěji než jiná. Vybrali jsme proto ty, která určují podobu každodenní spolupráce a v nichž je dobré umět se orientovat.

Pracovní smlouvy a dohody

Pracovní smlouva je základním dokumentem, kterým se uzavírá vztah mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem. Musí obsahovat všechny klíčové náležitosti, jako je druh práce, místo výkonu práce a den nástupu do zaměstnání. V Česku je možné sjednat také zkušební dobu, která obvykle trvá tři měsíce. Pracovní smlouva je zásadní dokument, který by si měl každý zaměstnanec dobře prostudovat, aby porozuměl všem ustanovením a předešlo se případným nedorozuměním.

Pracovní podmínky

Délka pracovní doby

Mezi nejdůležitější pracovní podmínky patří délka pracovní doby, která je zákonem omezena na 40 hodin týdně u standardního pracovního poměru, s výjimkami například u nerovnoměrného rozvržení směn nebo zkrácených úvazků.

Rozvrh směn

Rozvrh směn musí být předem stanoven zaměstnavatelem, přičemž je nutné dodržovat minimální doby odpočinku, jako je 11 hodin nepřetržitého odpočinku mezi směnami a 35 hodin nepřetržitého odpočinku týdně.

Přestávky v práci

Zaměstnanci mají právo na přestávku na jídlo a oddech nejpozději po 6 hodinách práce, a to v délce minimálně 30 minut.

Bezpečnost v práci

Zvláštní pozornost je věnována bezpečnosti a ochraně zdraví při práci (BOZP), která zahrnují povinnost zaměstnavatele zajistit bezpečné prostředí, poskytnout ochranné pomůcky (např. helmy, rukavice, respirátory) a pravidelně školit zaměstnance v oblasti bezpečnosti. Ochrana zdraví při práci zahrnuje nejen prevenci pracovních úrazů, ale také péči o psychickou pohodu, například při dlouhodobé práci ve stresujících podmínkách. Zaměstnanci mají také právo odmítnout vykonávat práci, pokud hrozí bezprostřední riziko ohrožení života nebo zdraví.

Přesčasy dle Zákoníku práce

Nad rámec smlouvou a zákonem daných hodin je možné odpracovat něco navíc, v takovém případě se bavíme o přesčasech. Ty je možné ze strany zaměstnavatele také nařídit, je ale nutné dodržovat zákonné limity přesčasů.

Výpočet přesčasů

Zaměstnavatel může nařídit přesčasy do 8 hodin týdně a maximálně 150 hodin ročně. Pokud se zaměstnanec a zaměstnavatel dohodnou, lze přesčasový limit navýšit, ale celkový rozsah přesčasové práce nesmí přesáhnout 416 hodin ročně (tj. 150 hodin nařízených + 266 hodin dobrovolných).

Proplácení přesčasů

Za práci přesčas má zaměstnanec nárok na následující:

  • Mzda za odpracované hodiny: Zaměstnanec dostane svoji běžnou mzdu za všechny odpracované hodiny přesčas.
  • Příplatek za přesčas: Příplatek činí minimálně 25 % průměrného výdělku za dobu práce přesčas. V kolektivní smlouvě nebo dohodě může být sjednáno vyšší procento.
  • Náhradní volno: Místo příplatku se lze se zaměstnancem dohodnout na poskytnutí náhradního volna v rozsahu odpovídajícím odpracovaným hodinám přesčas.

Nařízení přesčasu a jeho odmítnutí

Zaměstnanec může odmítnout práci přesčas v několika případech, například v případě, že přesčas překračuje zákonné limity 8 hodin týdně nebo 150 hodin ročně. Práci navíc můžou odmítnout těhotné zaměstnankyně, zaměstnanci pečující o dítě do 1 roku nebo mladiství. Přesčas by také mohl zasahovat do zákonných nároků na odpočinek (např. nepřetržitý odpočinek mezi směnami musí být alespoň 11 hodin nebo 35 hodin týdně) –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ i v takovém případě má zaměstnanec důvod říct zaměstnavateli „ne“.

Firemní benefity a bonusy

Benefity jsou důležitou součástí moderního pracovního prostředí a můžou výrazně zvýšit spokojenost a motivaci zaměstnanců. Pro zaměstnavatele je důležité znát především pravidla zdanění firemních benefitů. Podle aktuálních podmínek jsou do výše poloviny průměrné mzdy benefity osvobozeny od daně z příjmu a jsou daňově neuznatelné. Nad tento limit benefity podléhají dani z příjmu a odvodům pojistného, jsou ale daňově uznatelným nákladem.

Pokud si pokládáte otázku, jaké benefity byste mohli svým zaměstnancům poskytnout, projděte si seznam častých pracovních benefitů v ČR. Na žebříku nejoblíbenějších benefitů z pohledu zaměstnance se dlouhodobě drží 13. plat, poskytnutí telefonu nebo možnost využívat služební auto. Je ale možné také přistoupit k benefitům, které pro vás nepředstavují náklady navíc: flexibilní pracovní doba a možnost pracovat na home office.

TIP: Víte, kdy je možné služební auto využívat také k soukromým cestám?

Že zaměstnanec dostane firemní vůz, neznamená automaticky, že s ním může vozit děti ráno do školy. Je třeba se seznámit s pojmy, jako je kniha jízd nebo nepeněžní příjem. Vše vám vysvětlíme v článků o firemních autech.

Dovolená dle Zákoníku práce

Je důležité, aby zaměstnanci byli informováni o svých právech na dovolenou dle pracovního práva a také o pravidlech, která se týkají jejího čerpání. Zákon stanovuje, že zaměstnanci mají nárok na 4 týdny dovolené za kalendářní rok, ve veřejném sektoru je to 5 týdnů dovolené, pedagogové a akademičtí pracovníci mají nárok na 8 týdnů. Tento nárok vzniká, pokud zaměstnanec u zaměstnavatele odpracuje alespoň 60 pracovních dní v daném roce. Pokud neodpracuje celý kalendářní rok, má nárok na poměrnou část dovolené, která se vypočítá podle počtu odpracovaných měsíců (1/12 nároku za každý měsíc).

Sladit zaměstnance tak, aby firma bez problému fungovala, a zároveň si všichni vyčerpali dovolenou, není nic snadného. Je proto třeba nastavit systém ohlašování a schvalování dovolené, to může být stanoveno v rámci interních předpisů. V menších pracovních skupinách je možné vyhradit jednu nástěnku nebo bílou tabuli a používat ji jako kalendář, kam se bude zaznamenávat, kdy bude který zaměstnanec chybět. Ze zákona může být také nařízena celozávodní dovolená, a to v délce maximálně 2 týdny.

Nenašli jste odpověď na svou otázku?

V případě, že řešíte jakoukoli komplikovanou nebo choulostivou situaci, doporučujeme se obrátit na právníka. Ten vám poradí, jak proplout nástrahami českého práva bez zbytečných problémů. Dobrá informovanost, dodržování práv a péče o pracovní vztah povede k tomu nejcennějšímu: budete mít spokojené, motivované a efektivní zaměstnance.

Klára Švábová

Klára Švábová

Marketing Specialist

Má syna, ráda jezdí na motorce a má široký přehled napříč všemi kancelářskými potřebami.

Každý pátek vám pošleme nové články do e-mailu

Buďte v obraze, přihlaste se k odběru novinek e-mailem a ZÍSKEJTE 10% SLEVOVÝ KUPÓN!. Nebojte, váš e-mail nikomu jinému nedáme a budeme vám posílat jen novinky z Officeo magazínu.

Začít odebírat novinky

Další oblíbené články