Našli jste perfektního člověka pro váš projekt? Chcete si potřást rukou a pustit se do práce? Nezapomeňte, že vzájemné nadšení je třeba zpečetit podepsanou smlouvou, která zajistí, že vše bude probíhat ke spokojenosti pracovníka i zadavatele. České pracovní právo umožňuje spolupracovat na základě několika druhů smluv, které se liší jak povoleným rozsahem práce, tak zdaněním, odvodem pojištění nebo způsobem ukončení. Neberte tento výběr na lehkou váhu a zjistěte, která smlouva či dohoda přinese oběma stranám nejlepší poměr výdělku, jistoty a flexibility.
V prvním kroku se podíváme na charakteristiky jednotlivých smluv dle pracovního práva. Máme pro vás přehlednou tabulku, která popisuje hlavní rozdíly mezi pracovní smlouvou, dohodou o provedení práce (DPP), dohodou o pracovní činnosti (DPČ) a prací na IČO.
Co si z toho máte odnést? Především to, že každý typ pracovního vztahu má své výhody a nevýhody. Pokud váháte, kterou ze smluv uzavřít, podívejte se níže na nejčastěji porovnávané smlouvy. Výběr popisujeme vždy z pohledu pracovníka (zaměstnance) a z pohledu zadavatele práce (zaměstnavatele), jejich priority a kritéria se při výběru mohou lišit.
HPP je nejlepší volbou, pokud hledáte stabilní zaměstnání s pravidelným příjmem, právní ochranou a benefity, jako je nárok na dovolenou, nemocenskou či důchodové pojištění. Poskytuje větší jistotu v případě dlouhodobé spolupráce, obvykle je ale práce na HPP spojená s pevnější pracovní dobou a odpovědností. Práce na dohodu (DPP nebo DPČ) je flexibilnější a může být ideální, pokud chcete pracovat nepravidelně, na částečný úvazek nebo si jen přivydělat.
HPP je vhodným pracovním poměrem pro klíčové pozice, u nichž je potřebná stabilita a dlouhodobé působení pracovníka. Musíte za něj odvádět sociální a zdravotní pojištění a poskytovat mu benefity dle dohody, což pro vás znamená vyšší náklady. Je třeba vzít také v potaz, že zaměstnance platíte i v případě, že pro něj zrovna nemáte práci, není totiž placen „od hodiny“. Dohody (DPP a DPČ) jsou ideální pro krátkodobé, sezónní nebo méně náročné úkoly. Přinášejí zaměstnavateli větší flexibilitu a nižší stupeň závazku, například ve chvíli, kdy chce spolupráci ukončit.
Výběr mezi dohodou o pracovní činnosti (DPČ) a dohodou o provedení práce (DPP) závisí především na rozsahu plánované práce.
DPP je vhodná pro krátkodobé a jednorázové úkoly, u jednoho zaměstnavatele můžete odpracovat maximálně 300 hodin ročně. Zdanění a placení pojistného se u DPP liší podle výše odměny a podle toho, zda máte u daného zaměstnavatele podepsané prohlášení daňového poplatníka (tzv. růžové prohlášení), tedy zda uplatňujete slevu na dani. Od ledna 2025 platí nový limit pro odvod sociálního a zdravotního pojištění, který je nyní ve výši 25 % průměrné mzdy, což odpovídá 11 500 Kč.
Naopak DPČ je ideální pro pravidelnou práci v menším rozsahu, nesmí se překročit limit 20 hodin týdně. I zde způsob zdanění závisí na výši výdělku a na „růžovém“ prohlášení. Hranice pro odvod sociálního a zdravotního pojištění je v roce 2025 ve výši 4 500 Kč.
Pro zaměstnavatele jsou klíčové zejména časové limity obou smluv: 300 hodin ročně u DPP a 20 hodin týdně u DPČ. Pokud je pro vás nastavený limit smlouvy v pořádku, pak je třeba zkonzultovat se zaměstnancem výsledný výdělek a případnou nutnost odvádět sociální a zdravotní pojištění, případně srážkovou nebo zálohovou daň.
DPP bývá levnější a administrativně méně náročná smlouva. Je vhodná pro sezónní nebo krátkodobé úkoly, jako jsou brigády nebo projekty s omezeným rozsahem. DPČ se hodí pro pravidelnější a dlouhodobější spolupráci s nižším pracovním úvazkem.
TIP: Více dohod, více práce, více peněz
Je možné mít uzavřených více dohod s různými zaměstnavateli. Stejně tak je možné mít uzavřených více dohod se stejným zaměstnavatelem, jen u jednoho zaměstnavatele není možné pracovat na DPP a zároveň na DPČ v rámci jedné pozice či náplně práce. V takovém systému je možné se snadno ztratit, doporučujeme si proto na straně pracovníka i zadavatele udržovat přehled smluv: aktuální smlouvy vytisknout a uložit do pořadače, neaktuální odkládat do samostatné složky.
HPP nabízí stabilitu, pravidelný příjem, zaměstnanecké benefity (např. dovolenou, nemocenskou, placené volno) a vysokou míru právní ochrany. Váš zaměstnavatel za vás odvádí sociální a zdravotní pojištění i daň z příjmu. Naopak práce na IČO poskytuje flexibilitu – můžete si sami řídit pracovní dobu, vybírat zakázky a optimalizovat daňové povinnosti (například využitím výdajových paušálů). Tento způsob práce ale vyžaduje větší odpovědnost. Sami si zajišťujete pojištění, odvody a administrativu.
HPP je vhodný, pokud hledáte jistotu a zázemí zaměstnaneckého vztahu, zatímco práce na IČO je ideální pro ty, kdo preferují nezávislost, podnikatelské prostředí a nebojí se vyššího rizika a odpovědnosti.
Výběr mezi hlavním pracovním poměrem (HPP) a spoluprací na IČO odvíjí především od charakteru pracovní pozice. Pokud zaměstnavatel potřebuje stabilního zaměstnance na dlouhodobé plnění úkolů a zapojení do firemní struktury, je lepší volbou HPP. Na druhou stranu s sebou HPP nese vyšší náklady – zaměstnavatel musí odvádět sociální a zdravotní pojištění, poskytovat dovolenou, nemocenskou a další zaměstnanecké benefity. Stejně tak je nutné zaměstnanci poskytnout pracovní místo a kompletní výbavu pro výkon práce. Případné ukončení pracovního poměru může být právně složitější.
Spolupráce na IČO je často finančně výhodnější, zaměstnanec (OSVČ) si zajišťuje daňové a pojistné povinnosti sám, stejně jako pracovní místo a výbavu (jako je například kancelářský nábytek nebo elektronika). Tento vztah je flexibilní a snadno ukončitelný podle obchodních podmínek. Je zároveň nutné, aby spolupráce na IČO nevykazovala znaky závislé práce dle Zákoníku práce, kterou lze vykonávat pouze na HPP, DPP nebo DPČ. V opačném případě, by mohla být spolupráce posuzována jako tzv. švarcsystém.
Zaměstnavatelé nejčastěji volí HPP pro klíčové, stabilní pozice a práci na IČO pro flexibilní projekty nebo spolupráci s externími odborníky.
Pro zaměstnavatele i zaměstnance je klíčové, aby smlouvy byly uzavřeny správně a v souladu se zákonem. Dobrá informovanost a pečlivé plánování předejdou zbytečným konfliktům a zajišťují efektivní pracovní spolupráci. Přečtěte si, jaké jsou zákonné náležitosti jednotlivých druhů pracovních smluv a dohod, co musí obsahovat a jak je možné pracovní poměr ukončit.
Luboš je expert v oblasti nábytku do kanceláře. Ergonomii pracovního místa si oblíbil natolik, že je dnes jeho koníčkem. Volný čas věnuje rodině nebo aktivnímu odpočinku. Baví ho fotbal, tenis a kolo.
Buďte v obraze, přihlaste se k odběru novinek e-mailem a ZÍSKEJTE 10% SLEVOVÝ KUPÓN!. Nebojte, váš e-mail nikomu jinému nedáme a budeme vám posílat jen novinky z Officeo magazínu.
Začít odebírat novinky